علمالهدی، نص قرآن و سفارشی بالاتر از توصیه رهبری
به گزارش دینآنلاین، امام جمعه مشهد که تاکنون چندین بار برای اثبات مواضع خویش استناداتی جنجالی به قرآن کرده است این بار درباره وجوب شرکت در راهپیمایی 22 بهمن، ضرورت شرکت در این راهپیمایی را مستفاد از نص آیه 129 سوره توبه دانسته است. در ترجمه این آیه از قرآن آمده است: “هيچ تشنگى، رنج و گرسنگی در راه خدا به اهل مدینه و بادیهنشینان اطراف آن نمىرسد و در هيچ مكانى كه كافران را به خشم مى آورد قدم نمىگذارند و از دشمنى غنيمتى به دست نمىآورند مگر اينكه به سبب آن، عمل صالحى براى آنان در كارنامهشان نوشته مىشود.”
امام جمعه مشهد با اشاره به این آیه گفته است: “راهپیمایی روز یکشنبه به نص صریح قرآن بزرگترین عبادت است. مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و نهادهای سیاسی اجتماعی توصیه کردند، من میگویم بالاتر از اینها، نص صریح آیه 120 سوره مبارکه توبه میگوید راهپیمایی 22 بهمن بالاترین عبادت است، عناصر متحجری که به این انقلاب نگرویدند و در راهپیمایی 22 بهمن شرکت نمیکنند، اگر به خدا و قرآن معتقدند، با فضیلتترین عبادت را از دست میدهند … هیچچیز به اندازه راهپیمایی 22 بهمن کفار را به غیظ و غضب نمیاندازد. این راهپیمایی آنان را به غیظ و غضب میآورد … این نص صریح آیه قرآن است، این از فتوای هر مرجع و توصیه هر مقامی بالاتر است. این حرف خداست، قرآن را قبول دارید و بهعنوان یک عبادت ارزشمند برحسب نص صریح آیه قرآن آیه 120 سوره توبه، باید در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کنید.” نکته جنجالبرانگیز در کلمات آقای علمالهدی آنجاست که ایشان ضرورت حضور در راهپیمایی را مستفاد از نص آیه قرآن میداند. این در حالی است که در اصطلاح علوم قرآنی، نص کلامی صریح و آشکار است که احتمال خلاف و تاویل در آن نباشد و جز یک معنا از آن برنیاید، به طوری که غیر آن معنا در کلام احتمال داده نمیشود. پیش از این نیز آقای علمالهدی بارها برای استدلالهای عمدتاً سیاسی خویش به قرآن استناد کرده است، اما تفاوت استناد ایشان برای ضرورت حضور در راهپیمایی 22 بهمن آن است که ایشان معتقد است نص آیه مذکور دلالت بر آن مفهوم دارد! ناگفته نماند که ایشان در بسیاری از موضعگیریهای جنجالی خود به قرآن اشاره کرده است، چنانکه در ماجرای ممنوعیت کنسرت در شهر مشهد نیز به قرآن استناد کرده بود. ایشان در خطبههای نماز جمعه خرداد 96 با اشاره به اینکه فلسطین قداستش براساس مسجد الاقصی است و این نص صریح قرآن است، گفته بود: “چطور این حکم برای فلسطین میتواند صادق باشد اما برای مشهد که شهر امام رضا(ع) است صادق نباشد؟ آیا تربت پاک امام رضا(ع) به اندازه آن شهر قداست ندارد؟ اینکه نظر بنده نیست که بگویند تو را قبول نداریم این آیه قرآن است.” همچنین ایشان بدون آنکه به آیه مشخصی از قرآن اشاره کند در همایش تجلیل از فعالان و مروجان فرهنگ عفاف و حجاب ملاک برخورد با بدحجابی را نص قرآن دانسته است: “ملاک برخورد ما با این مفاسد نص صریح قرآن و تعالیم پیامبر(ص) است و چون از چنین پشتوانه محکمی برخورداریم نباید در مقابل آن کوتاه آمد.” پیشتر نیز در شهریور 1392 و در نخستین روزهای دولت حسن روحانی با انتقاد از انتصاب خانم افخم به عنوان سخنگوی وزارت خارجه گفته بود: “در دیدارم در حاشیه اجلاس خبرگان با روحانی به آیه 18 سوره مبارکه زخرف اشاره کردم و گفتم از جنابعالی در این خصوص انتظار نداشتیم. البته باید از زنان عالمه و فاضله در دولت استفاده کرد اما سخنگوی وزارت خارجه بیانگر سیاست خارجی یک دولت اسلامی و دینی است، لذا نباید در این خصوص خلاف آیه قرآن عمل کرد.” وی همچنین مهر ماه سال 94 مقوله انتخابات را یک خطر بالقوه برای نظام دانست و با استناد به آیه 67 سوره مائده از خطر احتمالی توده مردم برای پیامبر اسلام گفته بود و هشدار داده بود: “این آیه، اعلام خطر به ما هم هست. اگر شما بنا شد از مردم مراقبت نکنید، همان به سر ما میآید که ۱۲۰ هزار نفر یک طرف میایستند و پشت سر امام حسین ٧٢ نفر بیشتر نیستند. این به سر ما میآید. خطر توده در جریان انتخابات است، در دروازه مردمسالاری کشور است، جابهجاکردن توده خطرش در دروازه مردمسالاری کشور است.” بیشتر از این، استنادات امام جمعه مشهد به قرآن در بسیاری از اظهارنظرهای جنجالی وی دیده میشود، چنانکه ممکن است بسیاری از سخنرانان و مبلغان نیز کلمات و ادعاهایی را به ظاهر قرآن و احادیث مستند کنند اما باید دید تعریف ایشان از نص قرآن جیست که در چنین مواردی، ظواهر آیات قرآن را که معانی مختلف برمیدارد مطابق با مدعای خویش میداند و بدان استناد میکند و قاطعانه از دلالت نص قرآن بر بیان خویش میگوید! |
علمالهدی، نص قرآن و سفارشی بالاتر از توصیه رهبری
به گزارش دینآنلاین، امام جمعه مشهد که تاکنون چندین بار برای اثبات مواضع خویش استناداتی جنجالی به قرآن کرده است این بار درباره وجوب شرکت در راهپیمایی 22 بهمن، ضرورت شرکت در این راهپیمایی را مستفاد از نص آیه 129 سوره توبه دانسته است. در ترجمه این آیه از قرآن آمده است: “هيچ تشنگى، رنج و گرسنگی در راه خدا به اهل مدینه و بادیهنشینان اطراف آن نمىرسد و در هيچ مكانى كه كافران را به خشم مى آورد قدم نمىگذارند و از دشمنى غنيمتى به دست نمىآورند مگر اينكه به سبب آن، عمل صالحى براى آنان در كارنامهشان نوشته مىشود.”
امام جمعه مشهد با اشاره به این آیه گفته است: “راهپیمایی روز یکشنبه به نص صریح قرآن بزرگترین عبادت است. مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و نهادهای سیاسی اجتماعی توصیه کردند، من میگویم بالاتر از اینها، نص صریح آیه 120 سوره مبارکه توبه میگوید راهپیمایی 22 بهمن بالاترین عبادت است، عناصر متحجری که به این انقلاب نگرویدند و در راهپیمایی 22 بهمن شرکت نمیکنند، اگر به خدا و قرآن معتقدند، با فضیلتترین عبادت را از دست میدهند … هیچچیز به اندازه راهپیمایی 22 بهمن کفار را به غیظ و غضب نمیاندازد. این راهپیمایی آنان را به غیظ و غضب میآورد … این نص صریح آیه قرآن است، این از فتوای هر مرجع و توصیه هر مقامی بالاتر است. این حرف خداست، قرآن را قبول دارید و بهعنوان یک عبادت ارزشمند برحسب نص صریح آیه قرآن آیه 120 سوره توبه، باید در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کنید.” نکته جنجالبرانگیز در کلمات آقای علمالهدی آنجاست که ایشان ضرورت حضور در راهپیمایی را مستفاد از نص آیه قرآن میداند. این در حالی است که در اصطلاح علوم قرآنی، نص کلامی صریح و آشکار است که احتمال خلاف و تاویل در آن نباشد و جز یک معنا از آن برنیاید، به طوری که غیر آن معنا در کلام احتمال داده نمیشود. پیش از این نیز آقای علمالهدی بارها برای استدلالهای عمدتاً سیاسی خویش به قرآن استناد کرده است، اما تفاوت استناد ایشان برای ضرورت حضور در راهپیمایی 22 بهمن آن است که ایشان معتقد است نص آیه مذکور دلالت بر آن مفهوم دارد! ناگفته نماند که ایشان در بسیاری از موضعگیریهای جنجالی خود به قرآن اشاره کرده است، چنانکه در ماجرای ممنوعیت کنسرت در شهر مشهد نیز به قرآن استناد کرده بود. ایشان در خطبههای نماز جمعه خرداد 96 با اشاره به اینکه فلسطین قداستش براساس مسجد الاقصی است و این نص صریح قرآن است، گفته بود: “چطور این حکم برای فلسطین میتواند صادق باشد اما برای مشهد که شهر امام رضا(ع) است صادق نباشد؟ آیا تربت پاک امام رضا(ع) به اندازه آن شهر قداست ندارد؟ اینکه نظر بنده نیست که بگویند تو را قبول نداریم این آیه قرآن است.” همچنین ایشان بدون آنکه به آیه مشخصی از قرآن اشاره کند در همایش تجلیل از فعالان و مروجان فرهنگ عفاف و حجاب ملاک برخورد با بدحجابی را نص قرآن دانسته است: “ملاک برخورد ما با این مفاسد نص صریح قرآن و تعالیم پیامبر(ص) است و چون از چنین پشتوانه محکمی برخورداریم نباید در مقابل آن کوتاه آمد.” پیشتر نیز در شهریور 1392 و در نخستین روزهای دولت حسن روحانی با انتقاد از انتصاب خانم افخم به عنوان سخنگوی وزارت خارجه گفته بود: “در دیدارم در حاشیه اجلاس خبرگان با روحانی به آیه 18 سوره مبارکه زخرف اشاره کردم و گفتم از جنابعالی در این خصوص انتظار نداشتیم. البته باید از زنان عالمه و فاضله در دولت استفاده کرد اما سخنگوی وزارت خارجه بیانگر سیاست خارجی یک دولت اسلامی و دینی است، لذا نباید در این خصوص خلاف آیه قرآن عمل کرد.” وی همچنین مهر ماه سال 94 مقوله انتخابات را یک خطر بالقوه برای نظام دانست و با استناد به آیه 67 سوره مائده از خطر احتمالی توده مردم برای پیامبر اسلام گفته بود و هشدار داده بود: “این آیه، اعلام خطر به ما هم هست. اگر شما بنا شد از مردم مراقبت نکنید، همان به سر ما میآید که ۱۲۰ هزار نفر یک طرف میایستند و پشت سر امام حسین ٧٢ نفر بیشتر نیستند. این به سر ما میآید. خطر توده در جریان انتخابات است، در دروازه مردمسالاری کشور است، جابهجاکردن توده خطرش در دروازه مردمسالاری کشور است.” بیشتر از این، استنادات امام جمعه مشهد به قرآن در بسیاری از اظهارنظرهای جنجالی وی دیده میشود، چنانکه ممکن است بسیاری از سخنرانان و مبلغان نیز کلمات و ادعاهایی را به ظاهر قرآن و احادیث مستند کنند اما باید دید تعریف ایشان از نص قرآن جیست که در چنین مواردی، ظواهر آیات قرآن را که معانی مختلف برمیدارد مطابق با مدعای خویش میداند و بدان استناد میکند و قاطعانه از دلالت نص قرآن بر بیان خویش میگوید! |
علمالهدی، نص قرآن و سفارشی بالاتر از توصیه رهبری