نظرسنجی پیو درباره اعتقاد مردم به آخرالزّمان و نقش خدا در تغییرات اقلیمی
به گزارش دینآنلاین، براساس نظرسنجیای که مؤسسۀ پیو در سال 2010 انجام داد، 41 درصد از کلّ مردم آمریکا و 58 درصد از مسیحیان انجیلی معتقدند که حضرت عیسی تا سال 2050 رجعت خواهد کرد. در جهان اسلام نیز وضعیت مشابهی وجود دارد. نظرسنجیای که در سال 2012 انجام شد نشان داد که 83% از مسلمانان افغانستان، 72% مسلمانان عراق و 68% مسلمانان ترکیه انتظار بازگشت مهدی را میکشند. اکثر پیروان ادیان به طور منفعلانه انتظار موعود را میکشند، اما بعضی جنبشهای افراطی نیز مثل داعشیها در اسلام، «اوم شینریکیو» در ژاپن و فرقۀ «هویت مسیحی» در آمریکا در این زمینه فعّال هستند.
اگر این اعداد و ارقام به همین منوال باقی بماند، تا سال 2050، میلیاردها تن از مردم جهان منتظر وقوع آخرالزّمان خواهند بود. اما این ارقام سیر صعودی دارد، چراکه با افزایش تنشهای اجتماعی که زاییدۀ تغییرات اقلیمی، تنزّل زیستمحیطی و دیگر فجایع جهانی است، اعتقاد به وقوع آخرالزّمان گسترش و شدّت خواهد یافت. حتّی پیشرفتهای حوزۀ تکنولوژی مثل تولید هوش مصنوعی نیز میتواند اشتیاق مردم را به وقوع آخرالزّمان افزایش دهد. دین و تغییرات اقلیمی مطالعۀ سال 2014 بر روی مسیحیان، مسلمانان و غیرمتدیّنین در بریتانیا نشان داد که مسیحیان و مسلمانان نسبت به مسائل زیستمحیطی کماعتنا هستند و اهمیت چندانی به آن نمیدهند، چراکه به آخرت و مداخلۀ الهی ایمان دارند و معتقدند که در این زمینه باید در عین مواظبت از محیطزیست، نهایتاً کار را به دست خدا سپرد. بیتوجّهی نسبت به خطرات هستیشناختی موضوع دیگر مربوط به خطرات هستیشناختی است؛ منظور از خطرات هستیشناختی اتّفاقاتی است که اجازه نمیدهند بشر بتواند به یک تمدّنِ برترِ «فرا انسانی» دست یابد. یکی از فلاسفۀ آکسفورد، به نام آقای نیک بوستروم «تمدّن فراانسانی» را این گونه توصیف میکند: جامعهای مملو از موجودات ارتقایافته که در مقایسه با بشر امروزی دارای تواناییهای بالاتر ذهنی و جسمی هستند. بعضی دانشمندان «فرا انسانیت» را از این حیث مطلوب میدانند که به ما کمک میکند تا بر «شرایط انسانی» (و آسیبهایی مثل درد و رنج، مصیبتها، بیماری و مرگ و محدودیتهایی مثل طول عمر و محدودیت در توانایی شناختی) فائق آییم. اعتقادات مذهبی میتواند باعث شود انسان از هدف دستیابی به فراانسانیت دست بردارد. یکی از نظرسنجیهایی که مؤسسۀ پیو در سال 2016 انجام داد نشان میدهد که متدیّنین بیش از بقیه در برابر استفاده از فنآوریهای مهندسی پزشکی که در خدمت ارتقای بشر است مقاومت به خرج میدهند. زیرا در صورت ارتقا یافتنِ بشر، چیزی که بسیاری از متدیّنین آن را «جوهرۀ» ویژۀ انسانی میدانند تغییر پیدا میکند و اعمال هرگونه تغییرات اساسی در وجود بشر خلاف ارادۀ الهی است. امروز ما بیش از هر زمان دیگری به مردمانی آگاه و مطّلع نیاز داریم که بر چالشهای بیحدّوحصری که پیشاروی ماست واقف باشند و احتمال فروپاشی تمدّن و انقراض بشر را جدی بگیرند. سکولاراندیشانی که نگران وقوع فجایع بزرگ هستند باید راهکارهای کارآمدتری برای گفتگو دربارۀ این خطرات با افراد مذهبی پیدا کنند به طوری که در عین حال به اعتقادات شخصی دینی آنها نیز احترام گذاشته شود. |
نظرسنجی پیو درباره اعتقاد مردم به آخرالزّمان و نقش خدا در تغییرات اقلیمی
به گزارش دینآنلاین، براساس نظرسنجیای که مؤسسۀ پیو در سال 2010 انجام داد، 41 درصد از کلّ مردم آمریکا و 58 درصد از مسیحیان انجیلی معتقدند که حضرت عیسی تا سال 2050 رجعت خواهد کرد. در جهان اسلام نیز وضعیت مشابهی وجود دارد. نظرسنجیای که در سال 2012 انجام شد نشان داد که 83% از مسلمانان افغانستان، 72% مسلمانان عراق و 68% مسلمانان ترکیه انتظار بازگشت مهدی را میکشند. اکثر پیروان ادیان به طور منفعلانه انتظار موعود را میکشند، اما بعضی جنبشهای افراطی نیز مثل داعشیها در اسلام، «اوم شینریکیو» در ژاپن و فرقۀ «هویت مسیحی» در آمریکا در این زمینه فعّال هستند.
اگر این اعداد و ارقام به همین منوال باقی بماند، تا سال 2050، میلیاردها تن از مردم جهان منتظر وقوع آخرالزّمان خواهند بود. اما این ارقام سیر صعودی دارد، چراکه با افزایش تنشهای اجتماعی که زاییدۀ تغییرات اقلیمی، تنزّل زیستمحیطی و دیگر فجایع جهانی است، اعتقاد به وقوع آخرالزّمان گسترش و شدّت خواهد یافت. حتّی پیشرفتهای حوزۀ تکنولوژی مثل تولید هوش مصنوعی نیز میتواند اشتیاق مردم را به وقوع آخرالزّمان افزایش دهد. دین و تغییرات اقلیمی مطالعۀ سال 2014 بر روی مسیحیان، مسلمانان و غیرمتدیّنین در بریتانیا نشان داد که مسیحیان و مسلمانان نسبت به مسائل زیستمحیطی کماعتنا هستند و اهمیت چندانی به آن نمیدهند، چراکه به آخرت و مداخلۀ الهی ایمان دارند و معتقدند که در این زمینه باید در عین مواظبت از محیطزیست، نهایتاً کار را به دست خدا سپرد. بیتوجّهی نسبت به خطرات هستیشناختی موضوع دیگر مربوط به خطرات هستیشناختی است؛ منظور از خطرات هستیشناختی اتّفاقاتی است که اجازه نمیدهند بشر بتواند به یک تمدّنِ برترِ «فرا انسانی» دست یابد. یکی از فلاسفۀ آکسفورد، به نام آقای نیک بوستروم «تمدّن فراانسانی» را این گونه توصیف میکند: جامعهای مملو از موجودات ارتقایافته که در مقایسه با بشر امروزی دارای تواناییهای بالاتر ذهنی و جسمی هستند. بعضی دانشمندان «فرا انسانیت» را از این حیث مطلوب میدانند که به ما کمک میکند تا بر «شرایط انسانی» (و آسیبهایی مثل درد و رنج، مصیبتها، بیماری و مرگ و محدودیتهایی مثل طول عمر و محدودیت در توانایی شناختی) فائق آییم. اعتقادات مذهبی میتواند باعث شود انسان از هدف دستیابی به فراانسانیت دست بردارد. یکی از نظرسنجیهایی که مؤسسۀ پیو در سال 2016 انجام داد نشان میدهد که متدیّنین بیش از بقیه در برابر استفاده از فنآوریهای مهندسی پزشکی که در خدمت ارتقای بشر است مقاومت به خرج میدهند. زیرا در صورت ارتقا یافتنِ بشر، چیزی که بسیاری از متدیّنین آن را «جوهرۀ» ویژۀ انسانی میدانند تغییر پیدا میکند و اعمال هرگونه تغییرات اساسی در وجود بشر خلاف ارادۀ الهی است. امروز ما بیش از هر زمان دیگری به مردمانی آگاه و مطّلع نیاز داریم که بر چالشهای بیحدّوحصری که پیشاروی ماست واقف باشند و احتمال فروپاشی تمدّن و انقراض بشر را جدی بگیرند. سکولاراندیشانی که نگران وقوع فجایع بزرگ هستند باید راهکارهای کارآمدتری برای گفتگو دربارۀ این خطرات با افراد مذهبی پیدا کنند به طوری که در عین حال به اعتقادات شخصی دینی آنها نیز احترام گذاشته شود. |
نظرسنجی پیو درباره اعتقاد مردم به آخرالزّمان و نقش خدا در تغییرات اقلیمی